3 mai 2010

La Hague: Nez de Jobourg /HMS Victory


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Retour vers le Nez de Jobourg, à la fin d'une autre randonnée sur le sentier des douaniers.
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Quand le HMS Victory a sombré au large du Cap de La Hague, que faisait-il dans les parages?

En Juin 1744, un convoi britannique, commandé par Sir Charles Hardy, avait été bloqué dans l'estuaire du Tage par une escadre française. L'Amirauté fit appel à Sir John Balchin, agé de 74 ans, pour aller au secours de Hardy avec une flotille de 25 navires de guerre.
Face à la force supérieure de Balchin, L'escadre française se retira sans tirer un coup de canon, et le convoi de Hardy pût atteindre Gibraltar sans problèmes. En route, Balchin se fit une petite fortune, capturant six navires français de retour des Antilles avec de riches cargaisons.
Le 28 steptembre 1744, il prend le chemin du retour et entre dans la baie de Biscayne le 30 septembre.

Le 3 octobre, la tempête se lève.

Toute l'escadrille retournera à Plymouth ou à Spithead, sauf le Victory.

HMS Victory était, à l'époque, un des plus grands navires de guerre dans le monde, avec plus de 100 canons. Il était aussi relativement neuf, ayant pris la mer moins de 7 ans plus tôt.


On the way back toward the Point of Jobourg during another hike on the shore trail.
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When HMS Victory sank near the Cape of La Hague, what was she up to?

In June 1744, a British convoy, under the command of Sir Charles Hardy, was trapped in the estuary of the Tagus river in Portugal by a French squadron. The Admiralty called Sir John Balchin, aged 74, back from retirement, and sent him to the rescue with a fleet of 25 ships.

Balchin was successful in driving off the French, who retired in the face of his superior fleet whithout firing a shot, and Hardy's convoy was escorted safely to Gibraltar. On the way to the Portuguese Coast, Balchin made his fortune in prize money, capturing six heavily laden French ship returning from the West Indies.
On 28th September 1744, he sailed home, and entered the Bay of Biscay on 30th September, and on 3rd October the violent storm blew up.

All the squadron returned safely to Plymouth or Spithead except the Victory.

HMS Victory was, at the time, one of the largest ships in the world, holding a broadside of 100 guns. She was also very new, having been completed less than seven years before.


For more information on Normandy, visit mynormandy.com

1 commentaire:

Sharon Van Lieu a dit…

What a great coastline! The deep blue of the water is wonderful. I always enjoy seeing how the color of the ocean changes.

Sharon